Pytania i odpowiedzi

dotyczące inicjatywy ustawodawczej

O działaniach na rzecz przyznania Odrze osobowości prawnej

Osobowość prawna to narzędzie prawne nadające rzece prawa. W praktyce chodzi o to, aby rzeka była lepiej chroniona przez prawo przed zanieczyszczeniem i niszczeniem. Podobne działania są prowadzone obecnie w ponad 500 miejscach na całym świecie. W kilku przypadkach elementy natury uzyskały już osobowość prawną. Takie prawa przyznano m.in. w Nowej Zelandii – rzece Whanganui (2017) czy w Kanadzie – rzece Magpie (2021). W Europie nastąpiło to w Hiszpanii. Oddolna grupa wystąpiła z inicjatywą przyznania osobowości prawnej zagrożonej lagunie morskiej Mar Menor. 640 tys. Hiszpanów podpisało się pod projektem tej ustawy  i dzięki temu w 2022 r. Mar Menor została uznana za osobę prawną.   

Katastrofa ekologiczna na Odrze z 2022, którą wywołał człowiek spowodowała, że życie straciło 60% ryb (czyli ponad 3 miliony), 80% małży i ślimaków oraz miliony innych stworzeń. Niezgoda na to spowodowała szereg działań Plemienia Odry, m.in. Wielki Marsz wzdłuż Odry czy największą internetową kampanię dla Odry „Przepływy”. 
 
Prawo w obecnym kształcie w niewystarczający sposób chroni przyrodę. Dowodem na to jest fakt, że od tragicznej katastrofy w 2022 roku nie zostały podjęte praktycznie żadne działania, by zmniejszyć zrzuty słonej wody z kopalń do Odry, a to one były główną przyczyną katastrofy. Nikt też nie poniósł odpowiedzialności za tę katastrofę. Zmianą prawa chcemy zapewnić rzece skuteczniejszą ochronę. Chcemy też podnieść świadomość i wrażliwość społeczną na te tematy. Wierzymy, że ważne jest działanie. Dlatego najpierw Odra. To może przetrzeć szlak dla innych podmiotów. 
Człowiek to osoba ludzka. Ale jest to bardzo szerokie pojęcie i istnieje wiele dopełnień słowa „osoba”, np.: 
  • Osoba publiczna reprezentująca instytucję, urząd, władzę  
  • Osoba urzędowa występuje i działa w ramach urzędowego stanowiska  
  • Osoba prawna, np. spółka czy fundacja  
  • Osoba duchowna, np. ksiądz 
  • Osoba zmyślona, np. postać występująca w utworze literackim 

Osobą więc niekoniecznie jest człowiek. 

„Osoba prawna” to określenie ustalone przez człowieka na potrzeby obsługiwania rzeczywistości prawnej. Człowiek, odpowiadając na potrzeby świata, powinien więc rozszerzać znaczenie terminów, których używa, aby te nadążały za rzeczywistością. Rozpoznając życie rzeki i w rzece, świat wydaje się nadążać za zmianami, bo obecnie na świecie toczy się ponad 500 inicjatyw na rzecz uznania części dzikiej natury za osoby prawne. Jest to Ruch Praw Natury (ang. Rights of Nature). 

Inicjatywa jest oddolną, wolontariacką odpowiedzią na katastrofę z 2022 roku, w wyniku której w Odrze zginęło mnóstwo stworzeń żyjących w wodzie i obok niej. 
 
Inicjatorem akcji jest Robert Rient, aktywista, pisarz. Rozpoznając, że rzeka jest żywa i wymaga opieki, pociągnął za sobą rzeszę ludzi, dla których rzeka ma wartość i prawo do życia, takie jak wszystko, co żyje. Ważne jest dla nas, aby zatroszczyć się o nasze wspólne dobro, bez którego życie nie byłoby możliwe. 
Działania zainicjowane zostały i realizowane są jako oddolna inicjatywa społeczna. W działania zaangażowani są wolontariusze i wolontariuszki. 
 
Zgodnie z wymogami polskiego prawa, których przestrzegamy, finansowanie działań Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej musi być transparentne. Zależy nam na czystej rzece i na czystych działaniach, więc podejmujemy tylko takie kroki.   
 
​​Komitet Inicjatywy Ustawodawczej „Czysta Odra” oświadcza, że wszystkie działania, które podejmuje na rzecz przyznania Odrze osobowości prawnej realizowane są przez osoby działające jako wolontariuszki i wolontariusze. Nie bierzemy żadnego wynagrodzenia za naszą pracę i nie otrzymujemy żadnych pieniędzy z grantów czy innych sformalizowanych funduszy polskich lub zagranicznych. Takiego finansowania Komitetu zabrania polskie prawo i tego przestrzegamy. Jedyne środki finansowe, z jakich mamy zamiar korzystać pochodzić będą z ogłaszanej publicznie  sprzedaży przedmiotów otrzymanych w darze od osób, które popierają działania Komitetu, co jest prawnie dozwolone. Oferty te kierowane są tylko do osób fizycznych. 
 
Podkreślamy, że naszym jedynym celem jest zapewnienie bardziej skutecznej ochrony polskiej przyrodzie, a w szczególności Odrze i innym rzekom. Robimy to zarówno z szacunku i miłości dla natury, jak też z racjonalnej, popartej naukową wiedzą świadomości, że zdrowe ekosystemy są konieczne dla przetrwania i dobrostanu wszystkich ludzi, niezależnie od ich poglądów politycznych. Z naszych działań nie odnosimy żadnych korzyści osobistych ani majątkowych. Natomiast poświęcamy na nie własny czas i inne zasoby.
 
Liczymy na to, że wszystkie osoby, którym zależy na zachowaniu zdrowej, funkcjonującej w równowadze natury, odniosą się do naszych działań z sympatią. 

Jeśli chodzi o transgraniczną współpracę dla Odry, to już w 1996 została powołana Międzynarodowa Komisja Ochrony Odry przed Zanieczyszczeniem i nie uważamy, żeby w tym zakresie potrzebne były gruntowne zmiany. Natomiast trzeba podkreślić, że dorzecze Odry znajduje się w 86% na terenie Polski, to właśnie u nas nadal nie ma sprawnie działającego monitoringu (umowa o wartości 250 mln złotych, która miała go wprowadzać, została zerwana, a sprawa jest badana w prokuraturze). Ponadto poziom zanieczyszczeń, w szczególności związanych z zasoleniem oraz związanego z nim ryzyka wystąpienia kolejnej katastrofy jest nadal bardzo wysoki. IMGW alarmował 20 lutego, że doświadczamy największej od 10 lat suszy hydrologicznej – mamy zatem bardzo niski poziom wód w rzekach i potrzebujemy bardzo zdecydowanych działań zmierzających do ich ochrony. Przykłady braku skuteczności obecnych mechanizmów można z łatwością mnożyć:

  1. 27 stycznia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, że inwestycja zlecona przez Wody Polskie polegająca na dalszym betonowaniu Odry została zrealizowana bezprawnie i bez niezbędnych dokumentów oceniających wpływ prac na środowisko (zobacz więcej na ten temat np. w tym tekście);
  2. Wysokość opłat za zrzut solanek nikogo nie odstrasza, a co więcej, niektóre podmioty są przez państwo zwolnione z płacenia kar w wysokości 30 mln rocznie (zobacz na ten temat wysokości ściąganych opłat w latach wcześniejszych raporty NIK; na temat obecnych mechanizmów dotyczących kar temat dobrze wyjaśnia dr Joanna Kopczyńska, Prezes PGW Wody Polskie: „bo tu jest największy problem, jak te kary działają. Bo ja Państwu powiem, że np. SRK [Spółka Restrukturyzacji Koplań SA, odprowadza do Wisły i Odry 100 milionów metrów sześciennych solanki rocznie, w tym do Odry 31,7 mln. metrów sześciennych o zasoleniu 4,6 g/l, czyli prawie pięciokrotnie więcej niż dozwolone normy zasolenia wynoszące 1g/l, a eksperci rekomendują 0,5g/l, zobacz o tym więcej tutaj, tutaj lub zobacz krótki film tutaj] do Odry jest zwolnione z płacenia kar za zrzut solanek, więc niezależnie od tego czy ja im dam pozwolenie wodnoprawne czy im zabiorę, mogą dalej zrzucać solanki, bo są zwolnieni i to jest raportowane w ramach tzw. pomocy publicznej bo nie wolno takich rzeczy robić w związku z czym to jest uważane że to jest pomoc, tak jakby oni sobie obniżali koszty swojego funkcjonowania poprzez to że nie płacą kar więc to jest traktowane jako tzw. pomoc publiczna. Pomoc publiczna to jest rzecz zabroniona dla firm w Europie, ale w wyjątkowych przypadkach można to zrobić tylko trzeba to raportować do komisji. Więc środowiskowscy pewnie nie wiedza w komisji, że jest inny wydział w komisji od pomocy publicznej, który regularnie dostaje raporty, ile to kar dla SKR nie zostało naliczonych. I to jest mniej więcej około 30 paru milionów rocznie i to są kary za rzut solanek„. dr Joanna Kopczyńska, Prezes PGW Wody Polskie, 4 lutego 2025 (fragment wystąpienia tutaj)
  3. Państwowa Rada Ochrony Przyrody wydała 30 stycznia bardzo krytyczną opinię w sprawie oddanych przez Wody Polskie do konsultacji społecznych Planów Utrzymania Wód i stwierdziła, że stanowią one istotne zagrożenie dla elementów przyrody (samo przygotowanie dokumentów i proces dialogu społecznego też budził wiele wątpliwości). Niestety, opinie ekspertów nie zostały uwzględnione i Wody Polskie nie dostrzegają problemu (zobacz więcej na ten temat tutaj, tutajtutaj).

Podsumowując – wprowadzenie nowego modelu ochrony Odry da szansę na rozwiązanie obecnych problemów, a to przyczyni się też do lepszej jakości wód w obrębie 8% dorzecza na terenie Niemiec, czy 6% dorzecza w Czechach. Nie możemy natomiast czekać ze zmianami, ponieważ bez konkretnych działań, kolejna katastrofa to tylko kwestia czasu.

Składanie podpisów

Podanie peselu to wymóg prawny. Aby podpis pod poparciem projektu ustawy był ważny, musi zawierać te dane. Chodzi o to, by nie podpisywały się fikcyjne osoby. Jesteśmy zobowiązani do ochrony danych osób, które się podpisują i dbamy o to, by tego przestrzegać. Jak Pan/Pani widzi, dlatego na przykład używam maskownicy przy zbieraniu podpisów. 

Podpis online dotyczył petycji. Intencją petycji było pokazanie ogólnego poparcia działań dla Odry. Projekt ustawy wymaga podpisania formularza przygotowanego przez Komitet Inicjatywy Ustawodawczej “Czysta Odra”. Projekt ustawy ma na celu faktyczną zmianę prawa, dlatego wiąże się z większymi wymaganiami podyktowanymi przez prawo, m.in. złożeniem podpisu na formularzach do tego przeznaczonych i uwiarygodnienia poparcia swoim peselem. 

Polskie prawo nie dopuszcza możliwości składania podpisów poparcia dla projektów obywatelskich drogą elektroniczną. Możliwe jest poparcie projektu ustawy tylko przez złożenie podpisu na specjalnie przygotowanym do tego formularzu. Można to zrobić odwiedzając punkt, który zbiera podpisy lub wydrukować formularz i odesłać go do siedziby Komitetu.   

Po złożeniu podpisu, zgodnie z wymogami RODO, dane podlegają ochronie. W praktyce oznacza to, że będą zasłonięte za każdym razem, kiedy na formularzu składany jest kolejny podpis. Osoba zbierająca podpisy poparcia ma obowiązek i zabezpieczy listy tak, aby były niedostępne dla osób trzecich. Formularz z podpisami zostanie przekazany przez wolontariusza albo członkowi Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej „Czysta Odra”, albo wysłany bezpośrednio do siedziby Komitetu.   

    1. Zapraszamy na stronę www.ustawa.osobaodra.pl, gdzie znajduje się wykaz miejsc w każdym województwie, w których można złożyć podpis. Podpisy zbieramy także podczas wybranych dużych wydarzeń – warto sprawdzić dogodne miejsce i termin.
    2. Inną opcją jest samodzielne wydrukowanie, podpisanie i przesłanie listy. Aby to zrobić należy:
      • wejść na stronę  ustawa.osobaodra.pl,
      • wybrać zakładkę „Do pobrania”
      • wydrukować plik „lista do zbierania podpisów”
      • podpisać i ją odesłać na adres siedziby Komitetu. Adres znajduje się poniżej.
  1. Jeśli chcesz zebrać więcej podpisów, potrzebujesz się zarejestrować, czyli:
    1. wejść na stronę https://ustawa.osobaodra.pl/szkolenie-i-test-rodo/
    2. przesłuchać krótki film instruktażowy na tej stronie (8 min)
    3. poniżej filmu wypełnić test, poniżej wypełnić dane i wysłać
    4. natychmiast powinien przyjść do Ciebie mail, w którym będzie Twój identyfikator i upoważnienie
    5. wydrukować identyfikator i upoważnienie, kilka list poparcia (zależnie ile wypełnisz),  maskownicę (pamiętaj dane powyżej osoby wpisującej muszą być zasłonięte)
    6. po zebraniu podpisów wysłać je listem poleconym na poniższy adres:
      Komitet Inicjatywy Ustawodawczej „CZYSTA ODRA”
      Malinowa 21, 58-500 Staniszów
      e-mail: komitet@osobaodra.pl
      telefon: Ewa Kempińska, +48 576 693 832

 Pamiętaj proszę, że nie ma znaczenia ile podpisów zbierzesz, liczy się każdy gest poparcia. Nawet, jeśli to miałby być tylko Twój podpis, wyślij go nam proszę.